Jerusalem

AP Stands By Coverage, and Contradicts Its Own Earlier Coverage

In response to CAMERA's concerns about an Associated Press article on the wire today covering Temple Mount disturbances, the Jerusalem bureau has responded that it stands by its coverage. Noteworthy, though, is the fact that the service's report today is contradicted by another AP story from 2001.

BBC Correspondent Demonstrates Bias

BBC airs a weekly programme, "From Our Own Correspondent," presenting the personal perspectives of the network's news reporters on the stories they cover. What the BBC does not acknowledge is that the programme is frequently used as a platform for propaganda – a means for partisan BBC correspondents who cover world conflicts to champion the position of the side they favor.

Updated: The “Contiguity” Double Standard

After Israel approved building a new neighborhood in Ma'aleh Adumim, a few miles east of Jerusalem, many news reports wrongly indicated that such building would prevent Palestinians from controlling "contiguous territory" in the West Bank. 

The Temple Mount’s Jewish History: More Than a Matter of Faith

The Temple Mount is the site of the first and second Jewish Temples, destroyed in 586 BCE and 70 CE, respectively–a historic fact accepted even by Muslim authorities. Nevertheless, that fact has not stopped some journalists from reporting on the Temple Mount's significance in Jewish history cautiously, as if its status is a matter of Jewish faith, or "belief," and not archeologic evidence.

Washington Post Distorts Building in Jerusalem

Washington Post correspondent John Ward Anderson has teamed up with Israel’s critics in a Post "investigation" indicting the Israeli government and Jewish groups for "consolidating their grip on strategic locations." The result is a highly distorted account of construction in Jerusalem with the broad implication that Jews have no right to move into or build in predominantly Arab neighborhoods regardless of historical and legal claims to property.

Ha’aretz Prints CAMERA Letter, But No Correction

In an important exposé that has been cited by other major media outlets, Ha'aretz Magazine wrongly reported that there is "no possibility of compensation or appeal" with respect to the 1950 Absentee Property Law. Though CAMERA provided editors with indisputable data disproving the claim, the paper refused to correct. Instead, Ha'aretz Magazine ran the following letter from CAMERA in the Jan. 28 edition:

AP Misleads on Judaism’s Holiest Site

A July 27, 2004 Associated Press article by Dan Waldman about the blocked attempt of an extreme Jewish group to enter the Har Habayit (Temple Mount) on Tisha B'av, a holiday which commemorates the destruction of the two Jewish temples which stood on that site, misled readers both about the mount's significance and its history in Judaism.