Reuters
Media Corrections

Accuracy and accountability are among the most important tenets of journalism. In combination, they mean media organizations are expected to publish or broadcast forthright corrections after sharing inaccurate information. The following corrections are among the many prompted by CAMERA’s communication with reporters and editors.

 

Reuters’ Picture Falsehood of the Year

Months after the Hamas-run Ministry of Health removed Laila al-Ghandour from the list of fatalities it blames on Israel, a caption in Reuters' Pictures of the Year 2018 falsely claims the infant died from inhaling tear gas at the Gaza border with Israel. In response to communication from CAMERA, Reuters corrects.

Hamas’ Account of a Boy’s Death: A Media Litmus Test

When the Israeli army disputed Hamas' account which blamed Israel for the death of 12-year-old Shady Abdel-Aal, AP rose to the journalistic challenge with accurate coverage. Reuters responsibly corrected when presented with information contradicting Hamas. AFP, in contrast, has yet to correct even as Hamas itself has backtracked.

Reuters Corrects About Israel’s Capital, New Law About Speakers in Schools

CAMERA prompts Reuters to correct after an article erroneously referred to Tel Aviv as shorthand for Israel. The news agency also corrected a headline which inaccurately stated that a new Israeli laws "bans some left-wing groups," while the law in question also affects right-wing groups which take action against Israel's army.

CAMERA Prompts Improved Reuters Captions on Palestinian Arson Attacks

Reuters captions early this week about the devastation in southern Israel caused by Palestinian "kite terror" ignored the fires' cause. In response to CAMERA's communication, subsequent captions note "Palestinians have been causing blazes by flying kites and balloons loaded with flammable materials."

Reuters Corrects on Temple Mount Remains

CAMERA's Israel office prompts correction of a Reuters feature on Jerusalem which wrongly reported that the Western Wall is the only surviving above ground remain from the Temple Mount.

Reuters Fixes Language on 1948 Palestinian Refugees, LA Times Doesn’t

Yesterday The Los Angeles Times and Reuters both departed from their usual language which acknowledges that among the hundreds of thousands of Palestinians displaced in 1948, some fled and some were driven out. While Reuters has updated, The Times has yet to address its misleading passage which noted only those who were driven out, ignoring the majority who fled of their own accord, often at their leaders' behest.

CAMERA Prompts Reuters Correction About Israel’s Capital

CAMERA prompted a Reuters correction in a story about Saudi acknowledgement of a Jewish right to self-determination in Israel. The story originally referred to a rapprochement between "Riyadh and Tel Aviv" to denote the seats of the governments of Saudi Arabia and Israel.