Mixed Arab-Jewish Haifa, Lost in AFP’s Arabic Translation

AFP's Arabic service offers up a unique and misleading description of Haifa, dubbing it "the Arab mixed city in the north," ignoring 75 percent of the city's population, which is Jewish. The news agency's English article, in contrast, accurately describes Haifa as "the mixed Arab-Jewish city of Haifa in northern Israel."

CAMERA Prompts Correction After CBC Counts Gunmen, Infiltrators as Demonstrators

CAMERA prompts correction of a CBC report which erroneously counted gunmen, infiltrators and Palestinians who engaged in other violent attacks at the Israel-Gaza border among demonstrators killed by Israeli fire. UPDATE: CBC's ombudsperson responds to CAMERA's complaint concerning a completely irrelevant passage about Canadians joining ISIS from the feature on Canadians "lone soldier" recruits to the IDF.

Deaths of Baby, Woman, Lost in Haaretz Translation

One day after the Israeli army blamed exploded Palestinian ordinance as responsible for the death of the Abu Arar baby and her aunt, Haaretz's English print edition carried only Hamas' side of the story. The Hebrew print edition, in contrast, reported the army's denial at length.

Backgrounder: Al-Aqsa Martyrs’ Brigades

In the Israeli-Palestinian conflict, certain claims are often parroted by the media. Chief among them: Fatah, the movement that dominates the Palestine Liberation Organization (PLO) and the Palestinian Authority (PA), is “secular” and “moderate.” However, Fatah's Al-Aqsa Martyrs' Brigade, a U.S.-designated terror group, proves otherwise.

DPA Corrects Captions: Rocket Attacks On Israel Are Actual, Not Alleged

CAMERA prompts correction of numerous Deutsche Presse-Agentur photo captions today which erroneously referred to hundreds of rocket attacks on Israel as "alleged," as if it wasn't yet certain that Gaza terrorists have carried out hundreds of these attacks since yesterday morning.

New York Times apes Der Sturmer with anti-Semitic Cartoon

A dog with a Jewish star around its neck and the face of a Jewish leader, guiding a blind, yarmulke-wearing U.S. President would be standard fare for the notorious Nazi newspaper Der Sturmer, and for its modern descendants. Unfortunately the New York Times must now be counted among those descendants.

“The Daily” Podcast Vocalizes New York Times Anti-Israel Bias

The Daily, a New York Times podcast hosted by Michael Barbaro, shows how naturally the anti-Israel narrative comes to Times reporters, who exclude Israeli voices, suggest Palestinians didn’t attack Israeli civilians during the intifada, conceal the Palestinian rejection of peace offers, blame Netanyahu for building the security barrier, misstate the American position on the legality of Israel's occupation, and much, much more.

The Washington Post’s Lopsided Coverage of Israel’s Elections

The Washington Post's offered extensive, and often misleading, coverage of Israel's elections. Post reporters and op-eds portrayed Israeli PM Bibi Netanyahu as the obstacle to peace, while completely omitting the responsibility of Palestinian leadership.

New York Times Conceals Democratic Leadership’s Condemnation of Ilhan Omar Tweets

The New York Times falsely casts condemnation of Rep. Ilhan Omar's antisemitic tweets as limited to "some Jewish Democrats," ignoring the Democratic Leadership's statement against "Omar's use of antisemitic tropes." The leadership is comprised of Speaker Nancy Pelosi (a Catholic) and five more congresspeople, all of them not Jewish.

Backgrounder: Democratic Front for the Liberation of Palestine

The Democratic Front for the Liberation of Palestine recently celebrated its 50th anniversary. The group has a long and bloody history, which includes some of the most infamous terrorist attacks perpetrated against the Jewish state, but is often overlooked by the press.

Naila and the Uprising (2017): A Film Review

PBS airs another one-sided film that reduces complex events into a simplistic morality tale of Palestinian heroes and Israeli villains. Like most other PBS films on the Arab-Israeli conflict, Naila and the Uprising conceals essential facts and presents a partisan version of events within a false framework.

In New York Times Israel Coverage, Anything Goes

A photo caption misidentifies a billboard showing the Prime Minister alongside far-right politicians as "a campaign ad for Prime Minister Benjamin Netanyahu and his right-wing allies." In fact, it's an ad for the competing Blue and White party, keen to paint Netanyahu as a close ally of extremists.

Nathan Thrall’s Propaganda Welcomed at the New York Times

That the New York Times chose to publish Nathan Thrall’s "How the Battle Over Israel and Anti-Semitism Is Fracturing American Politics" is not surprising: Thrall can be counted on to produce, on demand, the usual anti-Israel screed that has long been norm at the Times. But Thrall outdoes himself this time.

In Rafi Eitan Obit, New York Times Casts Unproven Uranium Allegation As Fact

Foreign Policy labeled the disappearance of enriched uranium decades ago from a Pennsylvania facility "one of the most confounding puzzles of the nuclear era" despite investigations involving CIA, Congress, FBI and others. But The New York Times states as fact: Rafi Eitan played an important role. UPDATE: Times corrects: "that allegation was never proved."

NY Times Misrepresents Pew Poll on “Expulsion”

Not for the first time this year, the New York Times misrepresents Pew polling of Israelis. The author, David Halbfinger, and Times editors are aware of the straightforward factual error, but have not corrected.

New York Times Rewrites History Claiming Most Jaffa Arabs Expelled in 1948

Contradicting both the High Commissioner and Jaffa Arabs who lived through the events, editors of The New York Times, in Manhattan, rewrote history, falsely reporting that in 1948 "most of Jaffa's Arab residents were forcibly removed from their homes." The falsehood appears in the context of a "correction," no less.

CAMERA Letter in The Baltimore Sun: BDS is Discriminatory

CAMERA takes to the pages of The Baltimore Sun to educate readers about the discriminatory nature of the anti-Israel boycott, divestment and sanctions (BDS) movement, which has links to U.S.-designated terror groups.

New York Times Op-Eds Err on Israeli Circumcisions

The New York Times Op-Ed department has repeatedly erred on Israeli circumcisions, erroneously claiming that the Jewish brit milah ceremony falls under the control of Israel's Orthodox Rabbinate.

NYT Bolsters Ilhan Omar’s Anti-Semitic Rhetoric in AIPAC Article

March 13 Update: Error corrected. The partisan reporting of the New York Times continues to play a role in the mainstreaming of anti-Semitism by progressive Democrats. Congressional reporter Sheryl Gay Stolberg, in particular, has bolstered Congresswomen Rashida Tlaib and Ilhan Omar's anti-Semitic rhetoric, twisting the facts and misrepresenting AIPAC.

Reuters Corrects Inflated Gaza Refugees Figure

CAMERA prompts correction of a Reuters article which erroneously reported that "nearly all" of Gaza's residents are 1948 refugees or their descendants. In fact, that figure is closer to 70 percent.

CAMERA Op-Ed: The Washington Post, Palestinians and the Super Bowl

Journalism is failing. Not because of revenue issues and the rise of digital media. But because of decreasing standards and ethics. The Washington Post, which paid ten million dollars for a Super Bowl ad but isn't willing to pay for an ombudsman, is a case in point.

Fox News Falls Short in Gaza Coverage

Since when did Fox News start carrying water for terror groups in the Gaza Strip? It’s a strange question that must be asked in light of the short segment broadcast by the network on March 5, 2019.

AP Corrects: No Ban on Hajj Pilgrims from Gaza

CAMERA prompts correction of Associated Press photo captions which had confused two Muslim pilgrimages, erroneously stating that pilgrims from Gaza have not been able to participate in the major hajj journey to Mecca for five years.
return march logo

New York Times Conceals Inconvenient Facts in Coverage of UN Gaza Report

In covering the UN Human Rights Council's Gaza report, the New York Times misleads readers about Palestinian demands for a “right of return,” ignores widespread international criticism of the UNHRC’s anti-Israel bias, and conceals accounts of gunfire and explosives used by rioters.

CAMERA Sends Letter to UMC in Oklahoma About CATCUSA

CAMERA sent a letter to Rev. Darrell Cates, Director of Conference and Church Relations for the Oklahoma United Methodist Foundation about the Christ at the Checkpoint Conference he helped organize last year. In the letter, CAMERA challenged conference organizers to decide between "anti-normalization" and genuine peace activism.

CAMERA Op-Ed: The Washington Post’s Two-Dimensional Reporting

The Washington Post's coverage of the anti-Israel boycott, divestment and sanctions (BDS) movement is superficial, inaccurate and lazy. As CAMERA notes in a recent Op-Ed, The Post's failure to report accurately about BDS comes at the expense of its reputation.

AP Improves Language on Gaza Blockade

CAMERA prompts improved language after the AP initially reported that that the Egyptian-Israeli blockade of the Gaza Strip was "[o]stensibly meant to prevent arms from reaching Hamas."

CAMERA Op-Ed: The Rise of Fatah, Fifty Years On

Widely overlooked by the press, Fatah’s rise to power fifty years ago was one of the most important events in the modern Middle East, entrenching an authoritarian model of political rule for Palestinians. The media, and Arafat's skills at self-promotion, played an important role.

Haaretz Corrects: Israel Hopes to Strengthen Coordination with Russian, Not Syrian, Army

CAMERA prompts correction of a series of articles in Haaretz's English edition which erroneously reported that a Russian-Israeli meeting was dedicated to the "strengthening of the security coordination between Israel and Syria's armies." In fact, Benjamin Netanyahu's meeting with Vladminir Putin will address coordination with the Russian, not Syrian, army.

NBC Corrects: No Ministries Offered to Extremist Otzma Yehudit

CAMERA prompts correction of an NBC article which falsely reported that PM Netanyahu promised two ministries to the Otzma Hayehudit party, the political descendant of the banned racist Kach party. In fact, the promise was made to the mainstream right-wing Jewish Home party.

The New York Times: Back to the Party Press Era

The New York Times attempts damage control for radical Democrats by discrediting those who call out their anti-Semitism and by portraying their support for campaigns to eliminate the Jewish state as mere criticism of Israeli policies.

A New York Times Year in Review

An article published in the March 2019 edition of Commentary compares the New York Times' promises and performance in 2018, and finds striking patterns of bias.

AP Corrects on Saudi ‘Hostility’ Towards Israel

CAMERA prompts correction of an AP story which had said that Saudi Arabia regards Israel with hostility. In fact, Israeli-Saudi ties have been warming in recent years, thanks to their common foe Iran.

CAMERA Op-Ed: Stop Whitewashing Ilhan Omar’s Antisemitism

With growing frequency, The Washington Post has published op-eds that effectively whitewash or obfuscate on antisemitism when it emanates from the left. The recent controversy over Ilhan Omar’s most recent antisemitic tweet offers several examples.

CAMERA Op-Ed: Forty Years of Misreading Iran

For more than forty years, press and policymakers have been misreading the Islamic Republic of Iran. In four decades, The Washington Post, for example, has gone from comparing regime founder Ayatollah Khomeini to Gandhi, to presenting a regime apparatchik and 9/11 truther as a "moderate."

“Jewish Voice for Peace” (JVP): What the Media is Concealing

What is "Jewish Voice for Peace"? It is an anti-Semitic hate group that masquerades as a Jewish social justice, peace-promoting organization. While the mainstream media has been derelict in covering up for it, the evidence must speak for itself.

New York Times Covers Up Rashida Tlaib’s Antisemitic Tweet

One month after The New York Times was slammed for publishing an Alice Walker interview which promoted an antisemitic book, the "paper of record" cuts out the antisemitic "dual loyalty" slur from Representative Rashida Tlaib's tweet.

Haaretz’s Mordechai Kremnitzer Can’t Pass On the Weimar Comparison

Haaretz's Mordechai Kremnitzer cites the manslaughter indictment of a Jewish teen accused of throwing a rock which killed Aisha Mohammed Rabi to compare Israel to Weimar Germany, a smear that he bases on the false suggestion that Palestinians suspected of the same crime against Jews are invariably charged with murder.

CAMERA Op-Ed: The Washington Post Uses an Obituary to Bash Bibi

The Washington Post used an obituary for former Israeli Defense Minister Moshe Arens to belittle the current prime minister of Israel. The obituary displayed the newspaper's anti-Netanyahu zeal and its inability to present readers with the full story.

Did the United Church of Christ Really Divest from Israel-Related Companies?

Despite all the braggadocio from church leaders at the UCC’s 2015 General Synod about not profiting from Israeli companies that do business in the West Bank at their church’s 2015 General Synod, the denomination’s pension and endowment funds are still doing exactly that — four years later.

CAMERA Op-Ed: ‘The Arab Street’ is a Dead-End

Journalists and policymakers often write of "the Arab street" as if it were a monolith. Yet, by overstating the impact that close ties with Israel would have on relations with Arab nations, generations of policymakers and pundits have been getting "the street" wrong.

At Reuters, Another “Incident” Strikes

"What does it show?" Reuters Handbook of Journalism says captions must answer this question. Why then have Reuters captions repeatedly whitewashed Palestinian attacks against Israelis as "incidents," not even stating that an attack took place?

AP Corrects ‘Palestine’ Terminology

In response to communication from CAMERA’s Israel office, the Associated Press Thursday corrected an article which incorrectly referred to Palestine.

Reuters Misrepresents New Congress’ Anti-BDS Bill

Reuters reported that legislation stalled in the Senate had a measure "to punish Americans who boycott Israel." The bill narrowly applied only to companies -- not private individuals -- engaged in inter-state or international boycott activity.