Haaretz

Journalists Distort Facts to Reinforce a Narrative of Religious Division

A negative narrative that's rapidly gaining currency in the media is about a broadening rift between Israeli and American Jews caused by an Orthodox rabbinate in Israel intolerant of other Jewish denominations. So popular is this theme that it is sometimes imposed upon news events as context, even when the evidence suggests otherwise.

Journalists Exploit Pittsburgh Synagogue Attack to Bolster Their Own Biases

It was only a matter of time for partisan journalists to exploit the tragic massacre of Jewish worshippers at Tree of Life, a Pittsburgh synagogue, to promote their own biases. Within no time, charges of anti-Semitism were wielded as a weapon with which to attack those of different political persuasions and those who support Israel.

Haaretz Corrects Reference to Tel Aviv as Israel’s Capital

After correcting erroneous references to Tel Aviv, Haaretz joins a host of international media outlets which have previously corrected after they too botched the journalistic practice of referring to a nation's capital as shorthand for the country or its government.

Haaretz Again Corrects on Gaza Unemployment Report

Last week, CAMERA prompted corrections to a Haaretz article which overstated Gaza's unemployment rate as cited by the World Bank. Days later, CAMERA elicits corrections to Haaretz reports which understated the territory's unemployment rate as cited by a UN report.

Haaretz English Edition Corrects on Gaza Unemployment

CAMERA prompts correction of the latest case of "Haaretz, Lost in Translation." Haaretz's English edition had erroneously reported that a new World Bank report cited Gaza unemployment as 70 percent. In fact, as the journalist accurately reported in Hebrew, that figure refers to youth.

Hamas’ Account of a Boy’s Death: A Media Litmus Test

When the Israeli army disputed Hamas' account which blamed Israel for the death of 12-year-old Shady Abdel-Aal, AP rose to the journalistic challenge with accurate coverage. Reuters responsibly corrected when presented with information contradicting Hamas. AFP, in contrast, has yet to correct even as Hamas itself has backtracked.

Haaretz’s Uri Misgav Revives Discredited National Library Bunker Story

Months after numerous Israeli journalists determined a Channel 11 report claiming Prime Minister Netanyahu demanded that the National Library build an underground bunker to house his father's work was baseless, Haaretz's Uri Misgav repeats the story. Instead of correcting, editors add the library's denial.

Haaretz Corrects Headline About Knesset Speaker’s Rejection of Arabic Letter

CAMERA's Israel office prompts correction of headline in Haaretz's English edition which inaccurately stated that the Knesset speaker refused to sign a letter because it was in Arabic. As the Hebrew headline correctly noted, Yuli Edelstein refused to sign a letter he could not understand, and had it translated into Hebrew so he could sign it.